COM ACTUAR DAVANT UNA HIPOGLUCÈMIA

Com ja hem vist, una hipoglucèmia és una «baixada de sucre».

Moltes famílies lluitem diàriament contra elles i això implica adquirir una sèrie de coneixements bàsics.

 

Imatge: http://www.diabetesbienestarysalud.com

Quan un nen amb hiperinsulinisme congènit –o una altra malaltia que pugui causar hipoglucèmies- passa de trobar-se bé a mostrar símptomes que hem vist amb anterioritat, el primer que cal pensar és que està patint una.

En aquest casos, el primer que cal fer és confirmar la hipoglucèmia mesurant el nivell de glucosa en sang. Si pel motiu que sigui no es pot fer un control en aquell moment, cal actuar com si efectivament l’estigués tenint.

Guardar

Com actuar davant una hipoglucèmia?

La resposta general hauria de ser un «depèn». En realitat, hem de saber com actuar segons la severitat de la hipoglucèmia o de la gravetat dels símptomes. És a dir: si es té una hipoglucèmia asimptomàtica amb valors molt baixos, o una hipoglucèmia lleu amb símptomes greus (ex.: pèrdua de consciència), cal actuar com si d’una hipoglucèmia greu es tractés.

Davant d’una hipoglucèmia lleu cal aplicar la regla del 15. És a dir: administrar 15 grams d’hidrats de carboni d’absorció ràpida i espera en repòs 15 minuts.

Un cop han passat els 15 minuts cal tornar a mesurar el nivell de glucosa en sang. En cas que la hipoglucèmia no s’hagi corregit, s’ha de repetir l’operació i administrar 15 grams més d’hidrats de carboni d’absorció ràpida.

Amb la Paula utilitzem sobres de glucosa que és el que ens va millor. Hi ha diferents marques: Diabalance, Gluc Up… Els podeu trobar a qualsevol farmàcia i estan disponibles en diversos gustos.

De fet, és recomanable que sempre porteu algun sobre amb vosaltres. També que deixeu alguns a l’escola, a casa dels avis… perquè com ja sabeu, amb els nostres nens mai se sap.

Si no teniu sobres de glucosa d’absorció ràpida, també podeu substituir-los per 2 o 3 sobrets de sucre, un got de suc de fruita, un got de refresc ensucrat (els light o els «zero» no serveixen)…

Recorda que els nostres «bombons sense sucre» poden patir un EFECTE REBOT, així que un cop s’hagi corregit la hipoglucèmia hauríeu de donar-li algun hidrat de carboni d’absorció més lenta per frenar la secreció d’insulina…

Guardar Guardar

I què cal fer en les hipoglucèmies severes?

Imatge: http://www.glucagenhypokit.com/

Davant una hipoglucèmia severa, bé sigui perquè el valor de glucosa en sang és anormalment baix, bé perquè hi ha una pèrdua de consciència o bé perquè el nen no consent a empassar… cal utilitzar GLUCAGÓ.

De moment el glucagó només està disponible en format injectable, però sembla que en els propers anys tindrem al mercat glucagó en esprai nasal. Una notícia estupenda per a tots els que ho passem molt malament punxant als nostres nens.

Quan la Paula era més petita ens van donar xerigues d’insulina per calcular la dosi de glucagó a injectar: una «ratlleta» (1 mUI) per cada any que tenia si estava conscient. És a dir: a l’any 1 mUI, als dos anys 2 mUI, als tres anys 3 mUI… I en cas que estigués inconscient: mig pot.

Com ja ha crescut, ara hem d’injectar el pot sencer.

Us recomano el mateix que abans: tingueu un pot de glucagó disponible en aquells llocs on el vostre fill passa més temps: a casa, a l’escola, a casa dels avis… Recordeu que el glucagó s’ha de conservar en fred.

Important: davant d’una hipoglucèmia greu cal avisar els serveis sanitaris d’emergència.

En el nostre cas, sempre que la Paula ha tingut una hipoglucèmia greu hem acabat a l’hospital com a mínim una nit, perquè es desregula completament. Però com ja sabeu, cada nen amb HI és un món…




Actualizat: 10/05/2017

Ens ajudes compartint la informació?

Deixa un comentari

three × 3 =